CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 27, 2010

:: Hikmat Puasa ::

Selepas solat yg merupakan rukun islam yg kedua,umat islam diwajibkan melaksanakan rukun islam yg ketiga, iaitu berpuasa di bulan Ramadhan. Perintah ini adlh berdasarkan penjelasan Allah di dlm surah al-Baqarah ayt 183 yg bermaksud, "Wahai mereka yg beriman, diwajibkan ke atasmu berpuasa , sebagaimana di wajibkan ke atas mereka yg sebelum mu, semoga kamu bertaqwa".. 
  Berpuasa di bulan Ramadhan adlh menyihatkan. Sbgi contoh, pd tahun 1984, Dr Solimon dari Universiti Hospital di Amman melakukan kajian ke atas 42 org lelaki dan 26 wanita Islam yg berpuasa Ramadhan. Darah mereka diperiksa bagi mengenal pasti kadar cortisol, testostrone, soduim, potassium, urea, glucose, cholestrol, dan asid lemak. Pada masa yg sama, berat badan mereka ditimbang di awal dan akhir Ramadhan.
   Di Universiti Sains Perubatan Tehran pula, Dr.F. Azizi dan rakan-rakanya membuat kajian ke atas sembilan org lelaki yg berpuasa Ramadhan. Pemeriksaan darah bg mengukur kadar glucose, bilirubin, calcium, phosphorus, protein, albumin, follicle stimulating, homone, thyroid stimulating hormone, testosterone, prolactin, luteinising hormone, thyroxine-4 dan thyroxine-3 di lakukan sebelum Ramadhan dan pd hari ke 10,20,29 Ramadhan.
   Di samping itu, berat badan mereka ditimbang. Ujian-ujian ini menunjukkan puasa menurunkan paras gula di dlm darah ke tahap yg rendah tanpa mendatangkan sebarang kemudaratan. Kadar kolestrol yg memudaratkan kolestrol LDL (low density lipoprotein) menurun dan sebaliknya kolestrol baik iaitu HDL (high density lipoprotein) meningkat.
   Paras lemak di dlm lemak darah secara umumnya juga menurun. Kajian-kajian ini menunjukkan, puasa pd bulan Ramadhan tidak memudaratkan kesihatan. Malah sebaliknya ia memberi kesan yg baik kpd metabolisme badan sekali gus mencegah srengan pelbagai penyakit terutamanya yg berkaitan dgn lebihan gula dan lemak. ha; ini disebutkan di dlm Islamic Perspectives in Medicine oleh Dr. Shahid Ahthar terbitan American Trust Publication, Indianapolis.

0 comments: